O Portálu
Naše mise
Na český trh přinášíme crowdsourcingový koncept v oblasti designu, jelikož v něm vidíme velký potenciál. Nadějným designérům vyváříme prostředí pro úspěšný rozvoj. Zákazníkům, kteří poptávají kvalitní grafické práce, nabízíme možnost zbavit se závislosti na omezené kreativitě jediného designéra.
Naše vize
Naší vizí je stát se uznávaným protipólem vůči zavedeným způsobům, jak získat grafické práce. Potřeby a přání, jak designérů, tak zadavatelů projektů, chceme naplňovat pomocí zdravého konkurenčního prostředí ve formě grafických soutěží.
Proč jsme se do tohoto projektu pustili?
Během našeho profesního života jsme byli mnohokrát postaveni před nutnost získat nějaký grafický návrh. Vždy jsme oslovili více designérů, nebo marketingových agentur prostřednictvím nějakého poptávkového serveru. Po několika dnech čekání jsme usedli nad nepřeberným množstvím cenových kalkulací a začali vybírat, procházet reference, srovnávat ceny a rozesílat doplňující dotazy.
I přes maximální nasazení při výběru jsme byli postaveni před nejisté rozhodnutí, respektive jsme byli připraveni na krok do neznáma. Postupně jsme si pokládali otázky, které zná jistě každý. Co když jsou ty bezvadné reference od grafika, který ve firmě dávno nepracuje? Nebo v horším případě to jsou nějaké koupené reference? Co když se mi nebude ani jeden z návrhů líbit? Neměl jsem raději vybrat někoho jiného?
Neradi bychom křivdili některému z dodavatelů. Ale bohužel jsme nikdy nedostali přesně to, co jsme si přáli. Museli jsme v mnoha věcech ustoupit, s mnoha nedostatky se smířit. Výsledné řešení nakonec bylo jen určitým kompromisem. Několikrát jsme se setkali s tím, že grafik prostě neměl svůj den a nic kreativního ho nenapadlo. Proč ne? Nikdo z nás není stále stoprocentní. Ale proč bychom za tuto indispozici měli nakonec platit my – zákazníci? Většinou nejde jen o peníze. Často dochází k výrazným časovým prodlevám v projektu, ke ztrátě nervů a energie.
Copak to nelze udělat jinak a mít trochu více jistoty? Při hledání způsobu, jak riziko u těchto zakázek snížit, jsme usoudili, že by bylo potřeba finální rozhodnutí nějak odsunout do doby, kdy nám grafik skutečně prokáže, že je schopen naše potřeby naplnit. A tímto jsme narazili na koncept tzv. crowdsourcingu.
Ve světě funguje více portálů, které crowdsourcingové služby nabízejí. Všechny fungují globálně a jsou relativně úspěšné. Několik zakázek jsme si u nich také ve skutečnosti zadali. Jenže i zde jsme narazili na některé problémy. Jednalo se především o jazykovou bariéru. I při slušné znalosti angličtiny na obou stranách se často velmi těžko popisují různé abstraktní požadavky. Dalším problémem bylo, že například indonéský grafik velmi těžko reflektuje skutečné potřeby českého zadavatele. Kulturní rozdíly byly natolik výrazné, že návrhy byly ochuzeny o aktuální trendy, nebo zvyklosti, které jsou pro nás samozřejmostí. A jak může navrhnout leták s českým textem, když nezná význam jednotlivých vět a nadpisů? Kostrbatá byla i komunikace, jelikož většina grafiků, kteří se nacházejí v Asii, se v době, kdy vy pracujete, věnuje spánku.
A v této fázi jsme se rozhodli, že by nebylo úplně od věci, kdybychom tento koncept lokalizovali pro Českou republiku. Globalizace je z hlediska internetového podnikání samozřejmě velmi výhodná. Ale z hlediska uživatelů není vhodná pro každého. Grafické práce může potřebovat v podstatě kdokoliv. Dobře anglicky umí však málokdo. V tomto případě jsme trochu přenesli riziko na nás, jelikož jsme se ochudili o velký globální trh. Ze začátku pro nás bude tedy klíčové získat dostatečně velkou komunitu grafiků přímo z České republiky. Upřímně však věříme v existenci dostatečného množství zlatých českých ručiček.
Od našeho záměru nás z počátku trochu odrazovala i skutečnost, že crowdsourcing je z pohledu designérů často vnímán jako systém, který je založen na práci „zadarmo“. Z tohoto důvodu chceme náš systém více směřovat určitým rozvojovým přístupem. Rádi bychom, aby designéři měli možnost prezentovat své schopnosti a získávat kontakty na dlouhodobé obchodní partnery přímo v ČR. Nabízíme možnost budovat si portfolio na skutečných zakázkách. K systému můžeme takto přistupovat díky lokalizaci na Českou republiku. Globální crowdsourcingový systém nemůže vytvářet skutečně dlouhodobé pracovní příležitosti pro designéry. Je nepravděpodobné, že bychom mohli osobně a efektivně spolupracovat s grafikem z Indonésie. Pokud bychom však obdrželi kvalitní práci od designéra z České republiky, tak bychom výrazně uvažovali nad tím, že s ním budeme spolupracovat osobně i nadále.
Nyní opět stojíme před krokem do neznáma. Budeme se snažit, abychom jej úspěšně zvládli a náš systém mohl pomáhat grafikům v jejich rozvoji a zákazníkům získat kvalitní grafické práce.
Naše články
Datum vložení | Název |
---|---|
30-01-2012 | Jak má vypadat design loga? |
01-02-2012 | Design webových stránek |
02-02-2012 | Tvorba vizitek |
03-02-2012 | Jak na firemní tiskoviny? |
19-03-2012 | Grafická soutěž |
30-07-2012 | Tvorba loga |